מבוא:
קובץ זה חובר ונערך על ידי צוות המטפלים של המרפאה הנוירולוגית התפתחותית של הילד בבית חולים וולפסון. הקובץ נועד לשמש רופאים ומטפלים בתחומים כמו ריפוי בעיסוק, פיזיותרפיה, רפואה משלימה, מורים, גננות ועוד.
השאלון מותאם לממוצע המקובל. יש לזכור ששכבות סוציו-אקונומיות שונות יתמודדו עם השאלות המופיעות כאן באופנים שונים, ושהפערים הולכים וגדלים (בעיקר בתחום הקוגניטיבי) עם הגיל בהתאם לתנאי החינוך ושכבות האוכלוסייה השונות. כמו כן ראוי לשים לב לטווחי הגיל השונים ולא להיכנס לחרדה מיותרת במקרים של חריגה מטווחים אילו (אך כן להתייעץ עם נוירולוג ילדים ליתר ביטחון).
את הבדיקה מומלץ לבצע באווירה ידידותית ותוך כדי משחק עם הילד. חשוב לתדרך את הילד, שאין הוא עומד בבחינה (כמו בבית ספר) אלא במסגרת שיחה ידידותית שמטרתה לאפשר אבחון מדויק של הקשיים שלו בכוונה לסייע לו להתגבר עליהם.
הבודק יכול להסתייע בדפים אילו משך הבדיקה. חלק מן התשובות (למן כיתה ד´) אף הוצבו בצמוד לשאלות, לנוחות הבודקים.
יילוד
שפה - בוכה בעוצמה.
מוטוריקה גסה - מתיחה קצרה של הצוואר בפרונציה. תגובת מורו.
החזרים - מצמוץ , מציצה, rooting (השרשה), בליעה, פיהוק, אחיזה.
ראיה - סטייה טונית של העיניים בעת סיבוב הראש.
גיל חדשיים
שפה - ממלמל קולות תנועה (vowel).
חברתי - מחייך, מראה הנאה.
ראיה - מופק ריצוד (ניסטגמוס) אופטיקוקינטי. ממקד מבט ועוקב אחר צעצוע נע.
מוטוריקה גסה - תומך ראש, מרים רגליים בפלקסיה בתליה אנכית.
גיל 4 חדשים
שפה - הומה ומצחקק. מפיק צלילים וצוחק, פונה לקול.
חברתי - חיוך חברתי.
ראיה - מסתכל על ידיו.
מוטוריקה גסה - תמיכה טובה של הראש, מתהפך.
מוטוריקה עדינה - מושיט ידיים לצעצועים, תפיסה פלמרית.
גיל חצי שנה
שפה - ממלמל, משמיע קולות במשחקים חברתיים.
חברתי - מבחין בין משפחתו לבין זרים, מנסה למצוא חפץ שנעלם (קביעות האובייקט).
מוטוריקה גסה - מתחיל לשבת - הופעת החזרי הגנה, Landeau חיובי מרים את הראש ומקמר את הגב כאשר הוא מוחזק אופקית, מחיאת כפיים, דופק שתי קוביות זו אל זו.
מוטוריקה עדינה - מושיט יד ומחזיק חפצים עם יד אחת בתפיסה רדיאלית.
גיל 9 חדשים
שפה - ממלמל ,אמא , אבא´. (באבא, דאדא, מאמא).
חברתי - משחק ב ´קוקו´, מחפש תשומת לב.
מוטוריקה גסה - זוחל ומושך לעמידה, עומד תוך תמיכה, יושב בבטחה, החזר צניחה
(parachute reflex), אוחז בבקבוק.
מוטוריקה עדינה - אחיזת צבת עם האגודלים, מעביר קובייה מיד ליד, אוסף שתי קוביות זו לצד זו.
גיל שנה
שפה - הוגה מספר מילים בודדות, מחקה צלילים.
חברתי - מנסה להאכיל עצמו, שותה מתוך ספל.
מוטוריקה גסה - עומד לבדו, הולך (9-16 חודשים), זורק חפצים.
מוטוריקה עדינה - עורם שתי קוביות זו על זו.
גיל שנה וחצי
שפה - אומר לפחות שש מילים. מציית לפקודות, מצביע על שנים או שלושה חלקי גוף, נהנה להתבונן בתמונות מספר.
חברתי - מאכיל עצמו, משתמש בכלים פשוטים לחיקוי, משחק מספר משחקים לפעוטים, מסיר נעליים וגרביים, מבקש על ידי הצבעה, מראה התעניינות בצלילים, מוזיקה, ציורים וצעצועים.
מוטוריקה גסה - זורק כדור, הולך עצמאית, רץ בסרבול, מושיב עצמו על כיסא.
מוטוריקה עדינה - הופעת דומיננטיות של יד אחת, משרבט עם צבעים, משתמש היטב בכף.
שנתיים
שפה - אומר משפטים בני שתיים או שלוש מילים.
חברתי - משחק מובנה, עוזר להפשיטו, מקשיב לסיפורים עם תמונות.
מוטוריקה גסה - רץ היטב, עולה במדרגות אחת אחת, מטפס על רהיטים, פותח דלתות.
מוטוריקה עדינה - מחקה קווים אופקיים, מקפל ניר בקיפול אחד, בונה מגדל של 6-7 קוביות, אוכל היטב עם כף, רוכן קדימה ותופס חפצים, בועט בכדור, משחיל חרוזים.
שלוש שנים
מילולי קוגניטיבי - מדבר ברצף, יודע את שמו המלא, שואל שאלות, מכנה בעלי חיים בשמותיהם, יודע צבעים, מתייחס לעצמו ב´אני´ , חוזר על שירי ילדים, מבין מילות יחס (מעל, מתחת, לפני, מאחורי), יודע את מינו.
חברתי - משחק משחקים פשוטים, עוזר להלבישו, עוזר לסדר את הצעצועים, רוחץ ידיים, נגמל מחיתולים, נגמל ממוצץ.
מוטוריקה גסה - עולה רגל אחר רגל במדרגות (שינוי רגליים לסירוגין), רוכב על תלת אופניים, עומד להרף עיין על רגל אחת, קופץ על שתי הרגליים, הולך על קצות אצבעותיו כשמתבקש.
מוטוריקה עדינה - רוכס ופותח כפתורים, בונה מגדל בין תשע קוביות, בונה גשר עם שלוש קוביות, מעתיק עיגול וצלב, מעתיק קווים אופקיים ואנכיים.
ארבע שנים
מילולי קוגניטיבי - מספר סיפורים, מבחין בין קו ארוך לקצר, סופר ארבע מטבעות, יודע את השמות של אביו ואמו, יודע מי זו אם אמו.
חברתי - הולך לבדו לשירותים, משחק עם ילדים אחרים, מצייר צורת אדם עם עוד 2-4 חלקים בנוסף לראש.
מוטוריקה גסה - רץ ומסתובב בלי לפול, מטפס היטב, מדלג וקופץ על רגל אחת, בועט בכדור, זורק כדור מעל הראש.
מוטוריקה עדינה - בונה שער מחמש קוביות, מעתיק מרובע ואיקס, גוזר תמונות עם מספריים
גיל חמש (גן חובה)
קוגניטיבי - סופר עשר מטבעות, מזהה איזה חפץ כבד יותר בין שני חפצים, מצייר אדם (ראש, גפיים, עיניים ללא גו).
מילולי - בונה משפטים בני 5-6 מילים. סופר מאחד עד 10, שואל שאלות לגבי משמעות מילים, מבין עקרונות (אם אבא הוא גבר אז אמא היא __), יכול לדבר על תכנית טלביזיה שאהובה עליו.
חברתי - מתלבש ומתפשט עצמאית.
מוטוריקה גסה - מדלג ומקפץ, הולך עם עקב בעקבות בוהן, מתאזן על רגל אחת למשך 10 שניות, תופס כדור.
מוטוריקה עדינה - מעתיק משולשים, כותב את שמו באותיות דפוס.
כיתה א (גיל 6)
קוגניטיבי:
א - יודע אם עכשיו בוקר או ערב, מבין מה זה יום הולדת, מכיר את מספר הטלפון שלו.
ב - מגדיר מילה ע´י תיאור פעולתה (תפוח נועד לאכילה).
ג - כותב את הא-ב ואת המספרים 1-10.
חשבון:
א - סופר 7 חפצים.
ב - סופר מעשר לאחד (הפוך).
ג - מחבר: 5+7=
ד - מחסיר: 5-2=
מוטוריקה עדינה:
א - מצייר אדם (הציור כולל ראש, עיניים, גו, פה, גפיים ושיער).
ב - מעתיק מעוין.
כיתה ב (גיל 7)
ידע בטבע:
א - מה קורה למים כשמרתיחים אותם?
ב - למה התרנגולת יושבת על ביציה?
ידע כללי:
א - מהו נשיא מדינת ישראל?
ב - איזה יום מופיע לאחר יום חמישי?
ג - מהן ארבע עונות השנה?
חשבון:
א - סופר בדילוגים של שתיים.
ב - לחבר 13+6=19 .
ג - לחסר 14-8=6
מוטוריקה עדינה:
א - לצייר שעון.
ב - להעתיק צורה של דגל אנגליה.
כיתה ג (גיל 8)
כתיבה:
לכתוב מספר משפטים המתארים מה עשית בחופש הגדול?
חשבון:
א - פתור את הבעיות הבאות:
29+34 =
52-19 =
3 x 4 =
ב - כמה אגורות יש בשקל?
ג - אם היו לך תשעה תפוחים ושלושה חברים, כמה תפוחים היית נותן לכל חבר?
מוטוריקה עדינה:
להעתיק עיגול ולידו מעוין (מחוברים)
כיתה ד (גיל 9)
חשבון:
א - פתור את הבעיות הבאות:
28 + 44 + 15 = 87
530 - 185 = 345
42 x 3 = 126
ב - תמי שומרת על אחיה הקטן משעה 9:00 עד 11:30 בבוקר ומקבלת שקל עבור כל שעה. כמה כסף הרוויחה?
כיתה ה (גיל 10)
ידע בטבע:
א - האם השמש סובבת סביב כדור הארץ?
ב - אילו בעלי חיים חיים בקוטב הדרומי?
ג - מה עושים הדובים בחורף?
חשבון:
א - אם מוחק עולה רבע שקל, כמה יעלו שבע מוחקים?
ב - בכל קופסה ניתן לשים 15 סוכריות. כמה קופסאות ניתן לארוז מ 150 סוכריות?
ג - פתור את הבעיות הבאות:
45 x 79 = 3555
135 / 15 = 9
מוטוריקה עדינה:
ראה בציור בהמשך.
כיתה ו (גיל 11)
ידע בטבע:
א - האם הלוויתן הוא דג או יונק?
ב - מהם הסיבות העיקריות לזיהום אוויר?
ג - כיצד נולדים תינוקות של לטאות?
חשבון:
א - אם עיפרון עולה 75 אגורות, כמה עפרונות ניתן לקנות בחמישה שקלים? (6 ונשאר חצי שקל עודף).
ב - במתכון לעוגה ממליצים לשים שתי ביצים על כל כוס קמח. אם השתמשנו בחמש ביצים, כמה כוסות קמח היה צריך? (שתיים וחצי כוסות).
כיתה ז (גיל 12)
ידע באזרחות:
א - מהן שלושת הרשויות של השלטון בישראל?
ב - מי בנה את הפירמידות?
מתמטיקה:
א - מכונית עזבה את תל אביב בשעה 7 בבוקר והגיעה לאילת בשעה 1 בצהרים. אם המרחק בין תל אביב לאילת הוא 360 ק´מ, מה הייתה מהירות המכונית? (60 קמ´ש).
ב - מה אינו שווה ל 5/4 ? (תשובה 4).
1 - 10/8
2 - 1/4 1
3 - 3/12 1
4 - 1/5 1
GESELL FIGURES
יש להעתיק את הצורות הבאות.
חומר זה נכתב ע´י פרופסור שגיא טלי
מנהלת היחידה לנוירולוגיה התפתחותית שבבית החולים וולפסון
וע´י ד´ר עמיר ניר
מנהל המרפאה המשלימה לילדים בוולפסון
להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן:
אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן:
המסלול המשולב
חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות המטפלים של המרפאה המשלימה בוולפסון. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.