פאזל החיים
מדען אחד ישב ועבד, אך בנו בן השבע נסה למשוך את תשומת ליבו שוב ושוב.
המדען, עצבני בגלל ההפרעה, ניסה לבקש מבנו שילך לשחק במקום אחר, אך כשראה שזה לא הולך, חיפש משהו שיוכל להעסיק את הילד. הוא תלש מאיזו חוברת דף עם מפת העולם, גזר אותה לחתיכות קטנות, ונתן לילד יחד עם גליל נייר דבק.
´אתה אוהב פאזלים´ הוא אמר, ´קח את העולם המפורק ונראה אם אתה יכול לתקנו בכוחות עצמך´.
המדען חשב שייקח לילד זמן רב עד שיצליח להרכיב את המפה, אבל לא עבר זמן רב והוא שומע את קולו של הבן קורא לו ´אבא, סיימתי, הצלחתי להרכיב הכול´.
המדען התקשה להאמין: ´זה לא ייתכן שבגיל שבע יוכל הילד להרכיב מחדש מפת עולם שמימיו לא ראה´ !
אבל הוא הניח את רשימותיו וניגש לבנו, כשהוא משוכנע שהוא הולך לראות עבודת הדבקה לא רצינית. להפתעתו, המפה הייתה מושלמת וכל החתיכות היו במקומן.
´איך עשית את זה?´ שאל המדען את בנו ´הרי לא ידעת איך נראה העולם?´
´אבא´, ענה הילד, ´אני באמת לא ידעתי איך נראה העולם, אבל כאשר תלשת את הדף מהחוברת, ראיתי שבצידו השני יש תמונה של אדם.
כשנתת לי לתקן את העולם, ניסיתי אבל לא הצלחתי. אז הפכתי את כל החתיכות והתחלתי לתקן את האדם. כשהצלחתי לתקן את האדם, הפכתי את הדף וראיתי שהצלחתי לתקן גם את העולם´...
הערות קצת סיניות וקצת ציניות
הסינים משווים את העולם אל האדם ולהיפך. לתפיסתם, האדם הוא שיקוף של העולם (´בצלם אלוהים...´). כיוון שכך, דסהרמוניות של העולם משפיעות על האדם והפרעות בתוך האדם יכולות להיות אנלוגיות למה שקורה בעולם כולו.
מכאן שאם נדע לאזן את האדם נבין את הגישה לאיזון העולם.
אבל הדברים לא פשוטים. האדם, מורכב מאין כמוהו, מיליוני תאים וקישורים פיזיים ואנרגטיים בניהם. לאזן אותו זה סיפור לא קל. קל וחומר העולם כולו שמורכב ממספר עצום של אנשים (שכל אחד חושב על דרך שונה לאזן את העולם). רק מסה קריטית של אנשים שיחשבו בהרמוניה תוביל לאיזון כללי.
כך שזה סיפור נחמד ותמים שיכול לדבר לילדים (ולמבוגרים רבים). אבל אם מהצד השני של הפאזל היתה תמונה של טנק, האם המסקנה הייתה שכדי לתקן את העולם צריך לתקן טנקים ושאר כלי משחית? מכאן שהמסקנה לא צריכה להיות תיקון העצמי לפני תיקון העולם אלא לתקן מה שפשוט לפני שעוברים לתיקון הדברים המורכבים.
מצד שני, למה להיות ציני ולקלקל סיפור נחמד?...
נ.ב. הסיפור נשלח אלי ברשת ומקורו אינו ידוע לי. אשמח להציב כאן קרדיט למחבר המקורי.
הערות לדיון
מתאים: לכל גיל
מצבים אפשריים: לילדים שחושבים שכל משימה היא קשה מידי, למחנכים שרוצים להראות שלעתים ניתן למצוא פיתרון בלתי צפוי למשימה מסובכת ביותר, להורים שרוצים להמחיש לילד כיצד להתגבר על משימה בצורה שיטתית.
מטרות: דיון על ביצוע ופישוט משימות
קצת פירוט: סיפור על ילד שקיבל משימה מורכבת מאביו המדען ופתר אותה בדרך פשוטה ביותר.
להפניות
למידע אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן:
אודות תמורות
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן:
לימודים בתמורות
להורדת עלון מפורט על תמורות
להורדת מצגת סיור מודרך בתמורות
לסיפורים נוספים מעולם הפילוסופיה הסינית
לעמוד הבית של תמורות