מבוא כללי
תכנית זו מתבססת על נסיון רב שנים של המרפאה המשלימה לילדים בבית חולים וולפסון, על נסיון בפנימית הדסים ועל נסיון של תמורות המרכז ל
לימודי רפואה סינית,
לימודי שיאצו ו
לימודי טווינא - ובפרויקטים דומים לאורך השנים.
התכנית מוצעת על ידי צוות תמורות
ואינה כרוכה בכל עלות.
מידע על תאריכים ופרטים טכניים נוספים
בהזמנה לחונכות
אחד הכלים לשיפור ההישגים והמוטיבציה בקרב ילדי בתי ספר היא שיפור האמון שלהם בעצמם. נראה כי הצלחה במתמטיקה ובספורט מהווים מרכיב חשוב בתפיסת הילד את עצמו. ספורט משפר כישורים חברתיים ומתמטיקה נחשב למקצוע אשר הצלחה בו מסמנת יכולת להתמודד עם כל מקצוע אחר.
הערה: ילד שמצליח בכל המקצועות למעט מתמטיקה נחשב ל´דגרן´. ילד שמצליח במתמטיקה אך לא במקצועות אחרים נחשב ל´גאון שמחפף´.
מטרת הפרויקט להעניק לכל ילד סיכוי להצליח במקצוע זה.
בין הסיבות לאי הצלחה במתמטיקה אנו מונים:
* בסיס רעוע
* דימוי עצמי לקוי, חוסר אמון בהצלחה ולכן חוסר מוטיבציה
* סביבה לא תומכת
* ליקויי למידה או הפרעות קשב
* דיסקלקוליה או הפרעות נוירולוגיות אחרות
המרפאה המשלימה לילדים במרכז הרפואי וולפסון מטפלת באופן משולב בכל ילד עם אחת או יותר מבעיות אילו. הטיפול כולל הסתכלות רחבה על בעיות הילד ולא רק התמקדות בבעיות המתמטיות:
* בדיקת ריכוז וקשב
* בדיקת איכות השינה
* דגש על ארוחת בוקר יעילה
* שיפור המעמד החברתי של הילד
* חיזוק הדימוי והביטחון העצמי
יצוין כי רבות ממטרות אילו מושגות גם ללא שימוש תרופתי.
שיטת עבודה
שיטת הקידום של כל ילד תבוצע בשני שלבים:
שלב א - הכשרת ´חונכים´ באופן קבוצתי
שלב ב - קידום הילד באופן פרטני
שלב א - הכשרת חונכים באופן קבוצתי:
לכל שני ילדים ימונה חונך/ת במתמטיקה. החונכים יוכשרו לתת שיעורים פרטיים לילדים אשר יהוו תגבור (ולא אלטרנטיבה) לכל תמיכה הקיימת כבר בילדים הנבחרים.
מקור החונכים: יבחרו חונכים מתאימים בקרבת מקום. אנשים מתאימים יכולים להיות סטודנטים אחרי צבא, סטודנטים ומטפלים ברפואה סינית, פנסיונרים, אנשי היי טק וכל מי שמעוניינים לתרום ולהיתרם.
יצוין כי חונכים יבחרו על פי המוטיבציה שלהם אף שיהיו להם רווחים משניים רבים מעבר...
הכשרת החונכים: ההכשרה תבוצע על פי תכנית בת שישה מפגשי מבוא, בהתאם לתאריכים המפורטים בהמשך. מפגשים אילו כוללים סקירה על בעיות התלמיד, שיטות לשיפור המוטיבציה והביטחון העצמי, משחקים ושירים המלמדים מתמטיקה, שימוש במשחקי מחשב ומעבר על חומר של כיתות לימוד נמוכות. התכנית תועבר על ידי ד´ר ניר עמיר וצוות מתוך מדריכי תמורות ומתוך צוות המרפאה המשלימה בוולפסון.
הזכות והחובה: חונך שמעוניין לעבור את ההכשרה מתחייב לקדם לפחות שני תלמידים (כשלוש פעמים בשבוע) על פני מינימום שלושה חודשים. שעות אילו יחשבו לו כשעות התנדבות והכשרה (נקודות זכות ללומדי רפואה סינית). לאחר סיום הפרויקט החונך יקבל תעודת הוקרה וכן, על פי הצלחתו, מכתב המלצה ושיווק שיאפשרו לו להציע עזרה לילדים (בשכר) כחונך במתמטיקה באזור מגוריו.
מבנה התכנית
נושא א: מבוא והגדרת מושגים: ילדים עם ליקויי למידה או צרכים מיוחדים, מושגי יסוד ברפואה משולבת
נושא ב: ליקויי למידה, קשיי למידה מנקודת ראות הילד
נושא ג: שיטות הפעלה בכיתה ולבית, השמת גבולות
נושא ד: הגישה לילדים עם ליקויי למידה - תאוריה וסדנת הפעלה II
נושא ה: מעבר על משחקים ושיטות עבודה במתמטיקה לכיתות נמוכות, עבודה עם חוברות / ספרים
נושא ו : הצגות מקרים וניתוחים, דיון על ילדים.
בנוסף - סדרת מפגשי דיון, העשרה והחלפת מידע דרך הרשת (סקייפ וכו'). ראו פירוט תאריכים בהמשך!
שלב ב - קידום הילד באופן פרטני
כל ילד שנבחר לפרויקט יעבור אפיון ראשוני על פי שאלון מקודד ועל פי דיווח מורים והורים.
במקביל, הילד והוריו יקבלו הנחיה הרלבנטית לשיפור ההישגים, על פי הנדרש (למשל, שיפור איכות שינה).
כל ילד יקבל שלושה מפגשי מתמטיקה בשבוע עם החונך/ת.
בסוף כל מפגש יגיש החונך דו´ח על המפגש ויקבל משוב מאחראי הפרויקט.
אחת לחודש תיערך הערכה מחדש על התקדמות הילד והצלחתו.
הערות כלליות
הישגי הילדים יבחנו בפרמטרים הבאים:
א - התקדמות במתמטיקה
ב - שיפור דימוי עצמי
ג - שיפור מעמד חברתי
ד - שיפור הישגים במקצועות נוספים
ה - מוטיבציה והתנהגות
ו - שיתוף הורים
לוח זמנים
מידע על תאריכים ופרטים טכניים נוספים בהזמנה לחונכות
בנוסף - תתקיים הדרכה ומעקב צמוד דרך הטלפון, המייל והסקייפ, במהלך קיום חודשי הפרויקט.
מיקום: המפגשים יתקיימו בבית הספר תמורות, בת עמי 9 ת"א-יפו.
להשתתפות בפרוקיט יש לפנות למזכירות תמורות ולהשאיר שם וטלפון.
מרכזי הפרויקט: ד´ר ניר עמיר + צוות תמורות וצוות המרפאה המשלימה בוולפסון