אבחנה סינית כוללת אוסף של נתונים רבים. כל נתון מהווה סוג של פאזל האמור להתחבר לתמונה מלאה. במהלך תשאול של אנשים מבוגרים ניתן לאסוף מאות נתונים (בעיקר כאשר אנו מקפידים על שבע שאלות הזהב לכל נתון רלבנטי). בניית פאזלים של מאות חלקים הוא עניין מורכב ולעתים נדרש שילוב של טכניקה עם אינטואיציה טובה. עם זאת, בסיום התהליך נמצא מול תמונה מפורטת, גם אם חסרים בה מספר חלקים.
הרכבת פאזל האבחנה בילדים בעייתי יותר כיוון שהפאזל כולל הרבה פחות נתונים. הילדים, בהיותם צעירים, טרם הספיקו לרכוש בעיות רפואיות רבות (כמו בעיות גינקולוגיות או בעיות שחיקת מפרקים). ילדים גם תורמים פחות מידע ומבחינות רבות ניתן לחשוב על התשאול כעל סוג של אנמנזה וטרינרית. במקרים רבים, גם ההורים וגם המתשאל נאלצים לשער על מה הילד התכוון בתלונתיו.
לכאורה, הרבה יותר פשוט להרכיב אזל הכולל מספר קטן של חלקים. נוכל לראות את התמונה הכללית די מהר. אך פאזלים רבים טבעם להתפזר כך שחלקים מהם יכולים ללכת לאיבוד. במקרה זה יש עלינו להרכיב תמונה שחסרה חלקים אילו. מיעוט חלקי הפאזל והיעדרם של כמה חתיכות ממנו עלול להקשות על ראיית התמונה המלאה.
המצב מסתבך הרבה יותר כאשר נמסר לנו מידע שגוי על ידי ההורה או הילד. מדובר בתופעה שכיחה שכן פרספקטיבת הזמן של הילד שונה מזו של מבוגרים. אם למשל, הילד מתלונן על כאבי ראש תכופים אך באותו שבוע פקדו אותו כאבי בטן, ייתכן שהוא יהפוך את כאבי הבטן לתלונתו העיקרית. זהו מצב בו התחלנו להרכיב פאזל אחד אך חלקים מפאזל אחר התגלגלו לתוכו ובלבלו לנו את התמונה.
מטפל מוכשר שעבר
קורס רפואה סינית לילדים עשוי להבחין בין חלקי הפאזל המקוריים לבין אילו שאינם רלבנטיים למשחק המקורי. באפשרות המטפל המיומן להרכיב את התמונה המלאה גם כשחלק מחתיכות הפאזל חסרות וגם כשחלקי פאזל זרים חדרו למשחק. התבוננות בתמונה הכוללת מחדדת את האבחנה ומאפשרת קביעת אסטרטגיה נכונה.
ומהי אותה תמונה מלאה?
פעמים רבות אנו מתפתים להרכיב את הפאזל בהתאם להשערה הראשונית שלנו. אם למשל, אנו סבורים שמדובר בתמונת נוף עם אגם, הרי שנתפתה להציב חלקי פאזל כחולים רבים באזור האגם המשוער בעוד שאילו יכולים להתאים לפיסות שמיים, לקיר שצבוע בכחול או לסתם רקע. אם לדוגמא, נקבל ילד עם תלונה עיקרית של כאבי אוזניים, יתכן שנבחר לבנות אבחנה סביב תלונתו העיקרית. מאידך, ייתכן שדלקות האוזניים הן רק חלק קטן מתוך תמונה מלאה. המטפל ברפואה סינית צריך להכליל באסטרטגית הטיפול שלו עקרונות מן
הרפואה העליונה ולכן לכלול תמונה מלאה על בעיות רפואיות שונות ועל קשיים נוספים המלווים את הילד, כמו למשל התמודדות חברתית בתוך גן הילדים שלו או בעיה בהגדרת הגבולות. יש לזכור שבעיות אוזניים מסתדרות במוקדם או במאוחר, אך בעיות חברתיות או בעיית גבולות יכולה להחמיר ולהסתבך עם השנים. הרפואה הסינית מתייחסת לכלל המטופל ולא לבעיה פרטנית, איתה נתמודד באמצעות הרפואה האמצעית והתחתונה. על המטפל למנוע גרירת בעיות התנהגותיות שיכולות להשפיע על עתיד הילד.
תהליכים באבחון הילד:
לסיכום
האבחנה בעולם הרפואה הסינית רואה את הילד כחלק מתוך תמונה מלאה הכוללת את סביבתו, משפחתו הרחבה, שאיפותיו והדימוי העצמי שלו. המטפל צריך לכלול שיטות אבחון מגוונות כדי לקבל תמונת פאזל מוסדרת של בעיית הילד. תמונת פאזל זו כוללת, לא רק את הסינדרום של המטופל, אלא את סביבתו המשפחתית והחברתית. אבחון הילד צריך להיעשות כאשר הוא כולל גם את הקשר לתמונת המצב האנרגטית של המשפחה הסובבת.
אחריות המטפל להוביל את הילד ומשפחתו לשיפור איכות החיים בכלל המישורים האפשריים ולקדם את הילד לחיים יותר הרמוניים שאינם תלויים, לאורך הזמן, במטפל או בטיפול.
למידע נוסף
חומר זה מוגש כשירות עי צוות הקליניקה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.