צורות התבטאות של בעיות התנהגותיות – רגשיות בילד:
- התפרצות ואובדן שליטה.
- הרטבה.
- אי קבלת מרות.
- סף תסכול נמוך, אי שיתוף פעולה עם הסביבה המחנכת.
- אימפולסיביות.
- פחדים וסיוטי לילה.
- תת או יתר תנועתיות.
- סף תסכול נמוך.
- הבנה לקויה של מצבים בחברה.
- הערכה, מודעות ובטחון עצמי נמוך.
- יכולת ריכוז נמוכה.
התנהגות האדם נקבעת, במידה רבה ע´י התורשה. אולם מרכיבים סביבתיים שונים יכולים לעצב את הנהגותינו, כושר השליטה העצמית ולהגיע למיצוי הפוטנציאל ההתנהגותי. חלק מתהליך זה הוא הבשלה והתבגרות.
font color=darkmagenta> > במסגרת השיאצו והטווינה ניתן להתייחס לבעיות שונות בילד (ובמבוגר), למשל:
*
איזון נפשי וגופני – טיפול תוך תנועה ומוזיקה.
*
הכרת הגוף ומודעות גופנית - משחקי דימוי גופני, מגע תוך אזכור שמות האיברים.
*
התמצאות במרחב ובזמן – ציור על הגב, מסלולי תנועה, לחיצות עם כדור.
*
התמודדות עם חרדות ומעצורים - שיווי משקל, פתיחת סטגנציות, חיזוק דם.
*
שיפור ביטחון עצמי והערכה – הקניית כלי טיפול לילד, עבודה על נשימות .
*
התמודדות עם אתגרים – אתגור באמצעות לחיצות והרפיה.
*
קבלת כללים, נורמות, מבנים חברתיים – זמן טיפול, זמן כיף, פעולות מחוץ לטיפול שהשניים יוזמים.
*
התאפקות ושליטה עצמית – אתגור והרפיה.
*
תפיסת מצבים חברתיים – שילוב המשפחה וחברים בטיפול קבוצתי.
*
פיתוח קשב וריכוז - תרגילי זריזות וקואורדינציה פסיביים ואקטיביים.
font color=darkmagenta> >מבחינת השיאצו אנו יכולים להשיג בעיקר את המטרות הבאות:
*
איזון גופני ונפשי - ברמה האנרגטית.
*
הכרת הגוף ומודעות גופנית - פיתוח המערכת הפרופיוצפטית באמצעות מגע וזיהוי אברי גוף שונים.
*
התמודדות עם חרדות ומעצורים - ע´י פתיחת סטגנציות ואיזון מצבי חוסר צ´י ודם.
*
שיפור ביטחון והערכה - כנ´ל, וגם ע´י חיקוי ולימוד טיפול, חיזוקים חיוביים במהלך הטיפול.
*
התאפקות ושליטה עצמית - בזמן לחץ בנקודות בלתי נעימות או מדגדגות, פיתוח ספיגת לחץ, סובלנות ופיתוח הרפיה עד לגמר זמן הטיפול.
*
פיתוח קשב וריכוז - באמצעות תרגילי הרפיה ומודעות, דרך ריכוז ונשימה, דרך תרגילי ההרפיה.
*
תפיסת מצבים חברתיים - בעבודה קבוצתית (מפגשי הורים וילדים).
עקרונות הטיפול בילד:
1 - אבחון הבעיה: אבחנה מערבית וסינית ע´י תשאול ההורים והסביבה המחנכת, ע´י בדיקת הילד.
2 - היכרות עם הילד, יצירת מגע ראשוני והיכרות עם סביבת הטיפול.
3 - קביעת נורמות וכללי משחק, כללים לגבי מה מותר ומה אסור. זאת לפי:
* יצירת קשר ואמון הדדי.
* בניית ביטחון פנימי אצל הילד. סיפוק חוויות הצלחה ותיאום ציפיות.
* חלוקת תפקידים בין הילד למטפל.
* חיזוקים חיוביים ותשומת לב לילד.
* כיבוד רצונות הילד במסגרת כללי המשחק (המטפל נותן לילד להחליט בין מספר ברירות).
* שותפות - הילד שותף לקביעת חלק מהחוקים וכך יסכים לציית להם יותר.
* עקביות מול גמישות - שינויים אפשריים בלי חריגה מהנורמות המוסכמות.
* לקיחת אחריות - ענישה ללא הזכרת המושג עונש.
* הקשבה - קשב למצוקות הילד.
* התייחסות למעשה ולא לעושה - לשבח (או לבקר) את הפעולה שביצע ולא אותו.
* ביטוי למצוקות וכעסים - ´אני מבין שאתה כועס (וגם זכותך לכעוס) ומותר לך לבטא זאת בבכי,
צעקות, מילים (אך לא באלימות פיזית).
* תקיפות ללא תוקפנות - אסרטיביות ללא מאבקי כוחות. יש כללים והילד צריך להכיר בהם.
4 - מעקב על ידי שיחות עם ההורים והסביבה המחנכת.
5 - שיתוף פעולה עם גורמים מקצועיים (פסיכולוג, עובד סוציאלי, הורה, מחנך).
6 - שמירת המוטיבציה של הילד במהלך הטיפול.
7 - יצירת שיגרת טיפול תוך הגברה הדרגתית של הקשיים ודרישות הטיפול (למשל תרגילי נשימה מסובכים
יותר).
קישורים לנושאים כלליים בטיפול בילדים:
מאמר פתיחה – שיאצו טיפולי בילדים
מורכבות הטיפול בילדים
צורות טיפול בילדים
מרפאה משלימה לילדים (נוירולוגיה) בביה´ח וולפסון
טיפול בילדים עם מצבים מיוחדים:
מצבים ספסטיים בילדים
פיגור שכלי
בעיות תקשורת ואוטיזם
בעיות יציבה
בעיות ראיה ועיוורון
להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן:
אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן:
המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן:
לימודים בתמורות
חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.