אוטיזם בא מלשון אוטו = עצמי. על פי ה DSM (ספר האבחנה הפסיכיאטרי האמריקאי) קיימים שלושה מאפיינים:
1 - חוסר יכולת לתקשר - פגיעה ביכולת התקשורתית בעוצמה מסוימת.
2 - פגם חמור במיומנויות חברתית.
3 - עניין סטריאוטיפי ועיסוק חוזר בנושא חפצים ו/או תנועות.
האפיונים החוזרים על עצמם מסוכמים בסעיפים להלן
* ניתוק והתכנסות בעולם פנימי.
* רתיעה ממגע עם אנשים זרים (אך לעתים לא קיים הפרדה בין זר למוכר והתגובה הפוכה).
* מגמה כפייתית וחרדה משינויים.
* אי שימוש בדיבור ולעתים העדר דיבור כלל.
* סף כאב גבוה (חוסר רגישות לכאב).
* הפרעות תנועה (מעין היפראקטיביות).
* ביטויים התנהגותיים מוגזמים כמו צעקות, פחדים והתקפי עצבנות בלתי מוסברים.
* תגובות חריגות לגירויים תחושתיים (התעלמות מגירוי חזק או תגובה קיצונית לגירוי מתון)
* הצטיינות במשימות ייחודיות אך פיגור במשימות אחרות.
* זיכרון לטווח ארוך יוצא דופן וזכירה של פרטים לא רלוונטיים.
לחלק גדול מהאוטיסטים קיים פיגור שכלי והשפעות נפשיות ובריאותיות. ניסיונות רבים נעשו להסבר תופעה זו של ´ילדי הפיות´ (אשר נקראו כך כי בניגוד למקרי פיגור רבים אחרים ילדים אילו נראים נורמאלים במראם החיצוני ובעבר טענו שאף יפים מן הממוצע). גישה פסיכוגנית טוענת שקיימת בחירה רצונית לא מודעת של הילד להתנתק מן הסביבה הנתפסת כעוינת. גישה התפתחותית מדברת על ליקוי קוגניטיבי, תקשורתי ונפשי במהלך ההתפתחות הכרונולוגי הנורמאלי. כיום מקובלת הגישה הביולוגית המתבססת על ההנחה שקיימת הפרעה אורגנית ברמה הביוכימית (תקשורת בין תאי המוח).
אפיונים מוטורים באוטיסט
האפיונים שונים מילד לילד אך קיימים אלמנטים משותפים בניהם:
*
יציבה לקוייה - בד´כ רפויה, חגורת כתפיים חלשה ושמוטה, אסימטריה בעיקר בפלג גוף עליון, סקוליוזיס, מנח רגלים בנטייה לאינברסיה.
*
טונוס שרירים מוגבר ובעקבותיו קושי בויסות הכוח.
*
שיווי משקל לקוי ברמה הסטטית והדינאמית. ברמה הסטטית הילד מתקשה לעמוד במקום בעיקר בעמידה על שתי רגליים על בסיס צר ועמידה על רגל אחת. הקושי הוא גם על רקע קושי בריכוז וקשב. ברמה הדינאמיות קיימת בד´כ שליטה סבירה, אך לפעמים היא לקויה בגלל קושי בתפיסת עומק. ייתכן גם פגם אורגאני על רקע ליקוי במערכת הוסטיבולרית.
*
סרבול מוטורי - כבדות בתנועה וקושי בתכנון תנועה (אפרקסיה), קושי בריצה.
*
הליכה עם ראש שמוט לפנים, הליכה על קצות אצבעות, הליכה על בסיס צר או רחב (אטאקסיה), גרירת רגליים.
*
ריצה -קושי בשמירת קצב קבוע, אי יכולת ריצה, קושי בהרמת רגל ובכפיפת ברך המונעים צעדים גדולים.
*
ניתור וקפיצה - ללא כפיפת רגליים מספיקה, קושי בתכנון נחיתה מגובה.
*
טיפוס - קושי בעליה במדרגות, קושי קואורדינטיבי.
*
קואורדינציה לקויה - הבעיה היא כלל איברית. אין תיאום בין ידיים לרגליים. כן, חסרה קואורדינציה בתאום בין עין לרגל: קושי בבעיטה תוך כיוון לכדור. הקואורדינציה בין עין ליד בד´כ טובה יותר.
*
התמצאות במרחב - קושי בהבנת מיקום האיברים של הגוף במרחב. קושי ביישום מושגים הקשורים ליחס בין עצמים (זה גבוה מהשני). קושי בחיקוי תנועות ובציור איש.
* קושי בביצוע
מיומנויות מורכבות כמו שחיה, רכיבה על אופניים וכו´.
מטרות הטיפול בשיאצו
* שיפור תקשורת על בסיס לא מילולי. יצירת ערוץ קשר ושפה אלטרנטיבית דרך מגע.
* שיפור מיומנות חברתית על ידי הענקת כלי תקשורת אלטרנטיביים ושיפור יכולות המגע.
* שיפור יכולות מוטוריות וקואורדינציה על פי האמור בפירוט עקרונות הטיפול בתת פרק הקודם.
* וכפועל יוצא של כל הנ´ל: הקטנת תלות המטופל בחברה.
עקרונות הטיפול בשיאצו בילד
בנוסף לכל המפורט לעיל, יש ליישם באוטיסט את עקרונות העבודה הבאים:
* תבניות תנועה - חזרה על תבניות טיפול מוכרות, הפעלת שיטות טיפול אחידות ברצף קבוע ומסודר, לאורך זמן תוך יצירת שינויים מינימאליים בכל שלב. לצורך זה יכולה להתאים עבודה במתכונת קיו שיאצו, למשל.
* שימוש במוזיקה ודיבור, שימוש בטון סמכותי תוך הפעלת קשר עין (אם העיניים שלהם פקוחות בזמן הטיפול).
* תרגול הרפיה ונשימה להפחתת חרדות ופיתוח קואורדינציה ופרופיוצפציה (תחושת הגוף).
* שילוב בקהילה - ע´י פעילות משולבת, שילוב הורים בתרגולים ועבודה קבוצתית (מספר אנשים המתרגלים יחד שיאצו על הילדים, למשל).
קישורים לנושאים כלליים בטיפול בילדים:
מאמר פתיחה – שיאצו טיפולי בילדים
מורכבות הטיפול בילדים
צורות טיפול בילדים
מרפאה משלימה לילדים (נוירולוגיה) בביה´ח וולפסון
טיפול בילדים עם מצבים מיוחדים:
מצבים ספסטיים בילדים
פיגור שכלי
בעיות התנהגות ונפש
בעיות יציבה
בעיות ראיה ועיוורון
תיעוד טיפולים על אוטיסטים בב"ח אברבאנל
להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן:
אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן:
המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן:
לימודים בתמורות
חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.