היציבה היא ביטוי להתנהגות מכאנית והתנהגותית. השינויים יכולים להיות על רקע נפשי, תורשתי, תרבותי, התנהגותי (דפוסי תנועה), מבנה שרירים, מבנה מפרקים ועצמות.
הליקויים השכיחים הניתנים לטיפול ביציבה:
* יציבות רפויה.
* קיפוזיס.
* סקוליוזיס (
לחץ כאן לסמינר בנושא זה - נכתב במסגרת קליניקת המתמחים של תמורות, ע´י שרון פרטובי).
* לורדוזיס.
* שילוב של שניים או יותר מן הנ´ל.
יציבה לקויה יכולה להיות מושפעת מחוסר איזון במפרקים הבאים:
* אגן - סיבוב האגן לפנים ולאחור.
* ירך - סיבוב הירך פנימה והחוצה.
* ברכיים - רגלי X , רגלי O.
* קרסוליים - אינברסיה, אברסיה, קלאב פוט, פלאטפוס.
כמו כן יכולה להיות בעיה בשל ליקוי במבנה העצמות, טונוס רב מדי או היפוטוניה (בעקר בקבוצות השרירים האנטגוניסטים). איזון בין שרירים אנטוגוניסטים מהווה תנאי הכרחי ליציבה מאוזנת. ליקוי עלול לגרום ליצירת עומס גב על המפרקים השונים ופגיעה ביציבה. הניסיון הקליני מלמד שיציבה לקויה הינה עניין דינאמי הנתון לשינויים.
מטרות הטיפול בליקויי יציבה:
* שינוי הרגלי תנועה ויציבה מוטעים. בילד הטיפול נעשה בעזרת השיאצו (פיזיותרפיה וספורט טיפולי ע´י המערכת הבריאותית הציבורית). במבוגר ניתן להציע תרגילי טאי צ´י, יוגא, פלדנקרייז, אלכסנדר או פאולה ולמעוניינים לימודי שיאצו אשר משפרים את התנועה והיציבה.
* שיפור תפקודים ספציפיים כמו שיווי משקל וקואורדינציה.
* שיפור האיזון בין קבוצות שרירים אנטגוניסטים לצורך תיקון ליקויי יציבה במישורים השונים (כמו סקוליוזיס, קיפוזיס או לורדוזיס). זאת ניתן לעשות ע´י איזון המערכת היינית עם היאנגית וצד שמאל עם ימין.
* יצירת גוף חדש ושימורו.
שלבים בטיפול:
1 - אבחנה על פי הרפואה המערבית והסינית. מדידות טווח תנועה, צילומי רנטגן.
2 - קביעת אסטרטגיה טיפולית (הגדרת מטרות ודרכי פעולה).
3 - בניית הרצון והמוטיבציה עם הילד, יצירת קשר.
4 - בחירת שיטת הטיפול והפעלתה.
עקרונות בהנחיית תרגילים:
1 - לימוד מערכת קבועה וסימטרית של תרגילים המבוססים על עקרונות זרימת המרידיאנים בהתאם לאבחנה ועל שיפור טווח התנועה והסימטריות. תרגול התרגילים למשך תקופה קצרה תוך שאיפה להישגי ביניים (כמו לשפר טווח תנועה באופן מדיד) לטיפוח ההיענות והמוטיבציה.
2 - גיוון התרגילים והתאמה מחודשת מדי מפגש כדי לצור עניין, מוטיבציה ותחושת התקדמות.
3 - יש להקפיד שהתרגילים לא יגזלו זמן רב מהילד (כ 5 דקות פעמים ביום), ושחלקם יהיה מסוג התרגילים שניתן לבצע מול טלביזיה (נשימה, ישיבה מתאימה), בזמן הליכה או נסיעה באוטובוס (נשימה, הרפיה ומודעות לאזורי גוף שונים) שימוש באמצעים סביבתיים (כסא, מזרון או קיר).
4 - יש להקפיד על רישום התרגילים וניהול מעקב מסודר.
5 - יש להקפיד שהילד / המטופל תמיד יהיו מודעים לתחושת האמצע (אזור עמוד השדרה).
קישורים לנושאים כלליים בטיפול בילדים:
מאמר פתיחה – שיאצו טיפולי בילדים
מורכבות הטיפול בילדים
צורות טיפול בילדים
מרפאה משלימה לילדים (נוירולוגיה) בביה´ח וולפסון
טיפול בילדים עם מצבים מיוחדים:
מצבים ספסטיים בילדים
פיגור שכלי
בעיות התנהגות ונפש
בעיות תקשורת ואוטיזם
בעיות ראיה ועיוורון
להפניות
למאמר אודות תמורות ומייסדיה ניתן ללחוץ כאן:
אודות תמורות
להסבר אודות התכנית המשולבת ברפואה סינית (נטורופתיה סינית) ניתן ללחוץ כאן:
המסלול המשולב
להסבר אודות תכניות לימודים בתמורות ניתן ללחוץ כאן:
לימודים בתמורות
חומר זה מוגש כשירות ע´י צוות ההדרכה של תמורות. © Tmurot
חומר זה אינו מהווה המלצה או הנחייה רפואית והוא נועד לשירות המטפלים והרופאים ולידע כללי בלבד.